Memuat...

Bagaimana Sonar Berfungsi: Aspek Utama yang Perlu Diketahui

Memahami asas bagaimana sonar berfungsi dan bagaimana membaca sonar anda boleh menjadi perbezaan antara sesi kosong dan mendaratkan rekod peribadi. Tutorial ringkas kami mengenai cara sonar berfungsi akan mengajar anda asas-asas mengenai sonar anda dan memberi anda petua berguna untuk memudahkan membacanya.

sonar scanning frequencies

SONAR bermaksud 'SOund NAvigationRanging' (Navigasi bunyi dan jarak). Peranti sonar menghantar denyut gelombang bunyi turun melalui air. Apabila denyutan ini melanggar objek seperti ikan, tumbuh-tumbuhan atau bahagian bawah, ia dipantulkan kembali ke permukaan. Peranti sonar mengukur berapa lama gelombang suara bergerak ke bawah, melanggar objek dan kemudian memantul kembali ke atas. Kelawar dan ikan lumba-lumba menggunakan sistem lokasi gema yang sama. Maklumat ini membolehkan peranti menilai kedalaman objek di mana pantulan berlaku. Ia juga mengukur kekuatan denyut kembali - semakin keras objek, semakin kuat isyarat denyut kembali.

Setelah denyut kembali diterima, denyut yang lain dihantar. Oleh kerana gelombang bunyi bergerak sekitar satu batu sesaat di dalam air, sonar dapat menghantar beberapa denyutan sesaat. Deeper PRO, Deeper PRO+, Deeper CHIRP+ menghantar 15 denyutan sesaat. Denyut bunyi yang dikembalikan diubah menjadi isyarat elektrik dan kemudian dipaparkan, menunjukkan kepada pemancing kedalaman dan kekerasan bahagian dasar dan sebarang objek di antaranya.

Empat perkara yang perlu diingat

    number 1 icon

    Sonar mengimbas dalam kon, bukan garisan.

    number 2 icon

    Skrin penatalan tidak bermaksud sonar bergerak (atau banyak ikan).

    number 3 icon

    Garis tebal dan isyarat kembali sonar kedua bermaksud bahagian dasar yang lebih keras.

    number 4 icon

    Cari lengkungan dan anda akan menjumpai ikan.

1. Sonar mengimbas dalam kon, bukan garisan

scanning cone

Apabila kita membaca data dari pemerum gema kita, kita biasanya membayangkan bahawa maklumat yang kita lihat di skrin kita semua berlaku secara langsung di bawah sonar kita. Oleh itu, jika kita melihat ikan di skrin, kita rasa ia betul-betul berada di bawah sonar kita. Pada hakikatnya, bacaan yang kita lihat diambil dari kawasan yang lebih luas di bawah sonar kita. Dan yang lebih penting lagi, sonar menerima data dari kawasan yang lebih luas lagi semakin dalam anda mengimbas. Ini adalah kerana sonar mengimbas dalam kon.

scanning cones

Inilah cara ia berfungsi.

Sonar menghantar denyut bunyi untuk mencari objek. Suara bergerak dalam gelombang, bukan garis lurus, dan gelombang ini mengembang di dalam kon, semakin lebar dan lebar.

Sebilangan besar sonar dapat mengawal julat kon gelombang bunyi dengan mengubah frekuensi pancaran imbasan. Ini penting kerana dalam situasi memancing yang berbeza, pancaran pengimbasan yang berbeza akan lebih berkesan.

Pengimbasan pancaran lebar (biasanya sudut 40° hingga 60°) baik untuk cepat mengimbas kawasan besar dan mendapatkan maklumat keseluruhan mengenai struktur kedalaman dan dasar, tetapi ketepatan dan perinciannya akan lebih rendah. Pengimbasan pancaran lebar sangat sesuai untuk perairan cetek kerana kon meliputi kawasan yang lebih luas apabila kedalaman imbasan semakin dalam. Ini bermaksud jika anda mengimbas pada kedalaman 13.7 m, anda akan melihat objek di dalam kawasan yang mempunyai diameter 14.3 m.

Pengimbasan pancaran sempit (sekitar 10° hingga 20°) memberikan gambaran yang lebih tepat tetapi meliputi kawasan yang lebih kecil. Ia lebih baik untuk mencari lokasi tepat ikan. Pengimbasan pancaran sempit juga lebih sesuai untuk air yang lebih dalam, kerana kon tidak tersebar seluas sudut pancaran yang lain.

Kekacauan permukaan dan zon buta

clutter zone

Faktor lain yang perlu dipertimbangkan berkaitan dengan lebar kon sonar anda adalah bahawa dalam beberapa kes, anda tidak akan dapat mengesan objek tepat di bawah permukaan air.

Penyebabnya adalah apa yang dikenali sebagai kekacauan permukaan, yang biasa berlaku pada semua sonar. Kekacauan permukaan muncul kerana air yang dekat dengan permukaan akan memantulkan beberapa gelombang sonar, dan pantulan ini terlalu cepat untuk diproses dengan betul oleh sonar. Pantulan ini mempunyai banyak sebab, yang paling biasa adalah ombak di permukaan, buih, arus dan alga. Hasilnya adalah banyak "hingar sonar" berhampiran dengan permukaan. Ini mewujudkan "zon buta" di mana mustahil untuk mengenal pasti ikan.

Jumlah kekacauan, dan saiz zon buta ini, dapat dikurangkan jika frekuensi sonar lebih tinggi. Oleh itu, jika anda mempunyai Deeper PRO atau PRO+ dan anda mengalami banyak kekacauan permukaan, beralihlah ke pengimbasan dengan frekuensi yang lebih tinggi (Pancaran sempit pada 290kHz 15°). Bagi Deeper START, frekuensi sonar 120 kHznya bermaksud kekacauan permukaan dapat mencapai hingga 1 meter di bawah permukaan air.

 

clutter zone

Gambar di bawah menggambarkan 2 situasi berbeza di mana kekacauan permukaan dapat mempengaruhi bacaan sonar anda - (dalam contoh ini, kekacauan permukaan memanjang hingga kira-kira 1 meter di bawah permukaan):

  1. Ikan berada di bawah zon kekacauan permukaan. Dalam senario ini, pantulan sonar dari ikan cukup kuat untuk dikenal pasti oleh pemerum gema (dalam kes pemerum gema Deeper, Aplikasi Fish Deeper menggunakan algoritma untuk mengetahui sekiranya itu adalah ikan). Hasilnya, ikan tersebut dipaparkan di aplikasi.
  2. Ikan berada dalam zon kekacauan permukaan. Pantulan sonar dari ikan ini dicampurkan bersama dengan kekacauan permukaan, sehingga terlalu lemah untuk dikenali oleh pemerum gema. Akibatnya, ikan tidak dipaparkan di aplikasi.
 

Kenapa ini penting untuk…

  • Fish finding

    Pencarian ikan

    Untuk pencarian ikan, jangan anggap setiap ikan yang anda tandakan berada tepat di bawah sonar anda. Sebaliknya, fikirkan bahawa mereka berada di suatu tempat di dalam kon yang tersebar di bawah sonar anda. Dan ingat, semakin dalam kedalamannya, semakin luas kawasannya. Sekiranya ikan itu cetek, maka anda tahu lebih kurang ikan berada berhampiran bawah sonar anda, terutamanya jika anda menggunakan pancaran sempit. Sekiranya ikan berada di posisi yang dalam, maka ia mungkin berada di kawasan yang lebih luas, dan lebih jauh dari lokasi sonar anda.

    Petua Deeper Sonar: Ketika mencari ikan, gunakan pancaran lebar terlebih dahulu untuk mencari kawasan umum ikan, kemudian beralih ke pancaran sempit dan imbas kawasan itu beberapa kali untuk mendapatkan lokasi yang tepat.

  • Fish finding

    Mencari struktur dan ciri

    Perkara tambahan yang harus anda fahami ketika mencari ciri adalah konsep apa yang dikenali sebagai zon mati. Sonar anda akan menggunakan bahagian dasar pertama yang dikesannya sebagai tahap untuk menandakan bahagian bawah pada skrin anda. Tetapi jika kon mengimbas penurunan, mungkin ada bahagian yang lebih dalam yang tidak termasuk dalam imbasan - kawasan ini adalah zon mati (lihat gambar rajah).

    Petua Deeper Sonar: Menggunakan pancaran sempit akan meminimumkan kemungkinan wujud zon mati pada paparan anda. Apabila anda menemui penurunan/'drop off' atau ciri, imbasnya beberapa kali menggunakan tetapan pancaran sempit.

2. Skrin penatalan tidak bermaksud sonar bergerak (atau banyak ikan)

standing fish

Pada Aplikasi Fish Deeper dan banyak paparan sonar lain data di skrin ditunjukkan menatal dari kanan ke kiri. Bahagian paling kanan paparan menunjukkan hasil terbaharu, yang paling lama di sebelah kiri. Anda harus ingat bahawa skrin anda akan terus menatal walaupun sonar anda tidak bergerak, kerana unit ini sentiasa menghantar dan menerima denyutan bunyi. Memahami bagaimana paparan tatal ini berfungsi sangat penting untuk memahami data sonar yang anda terima.

Kenapa ini penting untuk…

  • Fish finding

    Pencarian Ikan

    Salah satu kesilapan yang paling mudah dilakukan semasa menganalisis bacaan sonar anda adalah dengan menyangka seekor ikan sebagai banyak ikan. Inilah caranya ia berlaku. Anda melontar dan ada ikan pegun yang terampai di dalam air. Sekiranya anda tidak menggerakkan sonar anda, dan ikan tidak bergerak, anda akan melihat aliran ikon ikan yang berterusan di skrin anda. Ini adalah reaksi semula jadi untuk bersemangat dan berfikir bahawa ada 4 atau 5 raksasa besar di bawah sana. Sebenarnya, hanya ada satu, tetapi paparan tatal membuatnya kelihatan seperti ada lebih banyak.

    Petua Sonar Deeper: Jika anda melihat paparan tatal membingungkan, cuba tambahkan paparan pengelip menegak (Tetapan - Sonar - Pengelip Menegak: Hidup). Ia seperti paparan memancing ais, dan berada di sebelah kanan skrin. Paparan ini adalah siaran langsung yang tidak menatal - ia menunjukkan apa yang sedang berlaku sekarang di bawah sonar anda.

     

  • bottom structure

    Mencari struktur dan ciri

    Bayangkan anda telah melontar sonar anda, dan sekarang anda mengaraunya kembali untuk mendapatkan gambaran struktur bawah air. Anda berhenti mengarau selama beberapa saat, kemudian mulakan semula. Selepas itu, anda melihat kembali imbasan dan melihat lereng yang stabil, tetapi dengan satu tingkat, kawasan rata di tengah. Jadi, adakah bahagian rata di dasar air?

    Jawapannya adalah tidak! Itu kerana paksi mendatar paparan anda menunjukkan masa, bukan jarak. "Bahagian rata" yang anda lihat adalah ketika anda berhenti mengarau. Sonar terus mengimbas dan menatal, jadi nampak seperti bahagian dasar rata walaupun sebenarnya tidak.

    Petua Sonar Deeper: Untuk mengelakkan ini, kekalkan kelajuan yang stabil ketika mengarau sonar anda. Anda juga dapat menggunakan ciri pemetaan dari bot atau pesisir. Ini menggunakan GPS untuk menambahkan tahap kedalaman ke peta anda, jadi tidak ada masalah jika kelajuan karauan anda berubah.

     

3. Garis tebal dan isyarat kembali kedua sonar bermaksud bahagian dasar yang lebih keras

hard bottom

Sonar anda mampu memberitahu anda bukan hanya bagaimana struktur dasar, tetapi juga kekerasan bahagian dasar. Ini caranya.

Sonar mengukur kedua masa yang diperlukan untuk denyutan bunyi kembali, tetapi juga kekuatan isyarat yang kembali. Ini membolehkannya menunjukkan betapa keras atau lembutnya objek bawah air. Objek berketumpatan rendah dan lembut mengembalikan isyarat yang lebih lemah, sedangkan objek berketumpatan tinggi yang keras mengembalikan isyarat yang lebih kuat.

Paparan sonar anda akan menunjukkan seberapa keras objek menggunakan warna dan kecerahan: semakin terang warnanya, semakin kuat isyarat dan oleh itu semakin keras objek tersebut. Ini sangat penting semasa mengimbas bahagian dasar.

Anda mungkin melihat bahawa paparan bawah menjadi lebih tebal dan lebih kuat di beberapa tempat (bahagian dasar keras), kemudian lebih nipis dan lebih lemah di bahagian lain (bahagian dasar lembut). Anda mungkin juga melihat isyarat kembali sonar kedua untuk bahagian dasar. Di sini bahagian dasarnya sangat keras, pancaran sonar telah dipantulkan ke permukaan, terpantul kembali ke bawah, dipantulkan dari bawah dan diambil oleh sonar anda.

soft bottom

Dasar lembut

 
second sonar return

Contoh dasar kedua

 

Kenapa ini penting untuk…

  • Fish finding

    Mencari ikan

    Mampu menganalisis kekonsistenan dasar adalah sebahagian daripada pembelajaran untuk bekerja dengan data mentah. Mungkin memerlukan sedikit masa untuk dikuasai, tetapi anda akan menjimatkan banyak masa dalam jangka panjang, kerana anda akan memahami dengan tepat apa yang ada di sana.

    Petua Sonar Deeper: Sekiranya anda ingin menambah baik pengetahuan, penting untuk pergi dari mengetahui ("Saya tahu di mana ikan") ke pemahaman ("Saya faham mengapa ikan ada di sana"). Mula mencari hubungan antara kekerasan dasar yang anda lihat pada sonar anda dan di mana ikan biasanya berada. Sebagai contoh, anda mungkin menyedari bahawa dalam keadaan atau musim tertentu spesies sasaran anda selalu dijumpai di mana terdapat dasar yang lembut. Ini adalah pemahaman yang berharga yang akan meningkatkan kadar tangkapan anda dengan ketara.

  • bottom structure

    Mencari struktur dan ciri

    Faktor ini tidak banyak mempengaruhi pencarian ikan secara langsung. Tetapi agak menarik untuk mencari corak dari segi kekerasan dasar dan lokasi ikan. Data kekerasan dasar ini sangat berguna sebagai sebahagian daripada gambaran keseluruhan yang anda buat. Mengetahui perbezaan antara timbunan kayu dan batu, dasar berlumpur dan dasar keras, sangat penting dalam mencari tempat yang tepat untuk memburu spesies sasaran anda.

    Petua Sonar Deeper: Setelah anda mendapat tempat yang menarik, gunakan pancaran sonar yang sempit untuk mendapatkan bacaan kekerasan dasar yang paling terperinci dan tepat. Pastikan anda menggunakan paparan terperinci dan bukan asas dalam Aplikasi Fish Deeper (gunakan menu sebelah kiri untuk memilih) untuk melihat bacaan kekerasan dasar.

4. Cari lengkungan dan anda akan menjumpai ikan

Menggunakan ikon ikan adalah cara yang baik untuk bermula dengan pemerum gema, tetapi anda dapat mengenal pasti ikan, dan saiz ikan, dengan lebih tepat menggunakan data mentah. Oleh itu, apabila anda sudah bersedia, matikan ikon ikan anda dan mula mencari lengkungan.

Mengapa Lengkungan?

fish arch

Dalam kebanyakkan kes, ikan akan muncul di paparan anda sebagai lengkungan. Sebab mengapa adalah sangat mudah. Sekiranya seekor ikan berenang melalui kon sonar anda, ia akan mengembalikan impuls dari pinggir kon, tengah dan kemudian pinggir yang lain. Isyarat kembali dari kedua-dua pinggir kon telah bergerak sedikit lebih jauh daripada isyarat kembali dari tengah. Jadi bentuk lengkungan atau "kuku" akan muncul di paparan anda.

Mengesan ikan

arch

Beberapa perkara penting yang perlu diingat mengenai lengkungan ikan:

  • Anda hanya akan mendapat lengkungan dari ikan yang bergerak (atau jika sonar anda bergerak di mereka).
  • Jika sonar anda dan ikan tidak bergerak, anda akan melihat garis, bukan lengkungan.
  • Anda hanya akan mendapat lengkungan penuh jika ikan bergerak melalui keseluruhan kon sonar.
  • Sekiranya seekor ikan berenang melalui sebahagian kon anda, ia akan kelihatan sebagai setengah lengkungan atau garis tebal - cuba perhatikan perkara-perkara ini.

Berfikir secara menegak, bukan mendatar

long arch

Lengkungan panjang bermaksud ikan besar, bukan? Salah. Lengkungan panjang bermaksud ikan sudah lama berada di dalam kon sonar anda.

Dan jangan lupa, kedalaman penting di sini - ikan pada kedalaman yang lebih dalam akan menghasilkan lengkungan atau garis yang lebih panjang, kerana kon sonar lebih lebar sehingga mereka tetap berada di dalamnya lebih lama. Ikan yang besar berhampiran permukaan air hanya mungkin dapat membuat lengkungan pendek atau garis.

Jadi bagaimana anda ingin mengetahui saiz ikan?

big fish

Jawapannya adalah ketebalan. Sekiranya lengkungan atau garis tebal, anda menandakan ikan besar. Jadi berfikir secara menegak, bukan mendatar.

Gambar pertama adalah ilustrasi yang sempurna. Ikan besar ini belum membuat lengkungan penuh, tetapi garisnya tebal secara menegak, jadi kita tahu ia besar.

Dan melihat ikan mangsa berfungsi dengan cara yang sama. Jangan cari berapa panjang garis, cari ketebalan dan kelompok.

fish arch
arch
long arch
big fish

Kenapa ini penting untuk…

  • finding fish

    Pencarian ikan

    Belajar bekerja dengan data mentah akan memberi anda pencarian ikan yang paling tepat. Mungkin memerlukan sedikit masa untuk dikuasai, tetapi anda akan menjimatkan banyak masa dalam jangka masa panjang, kerana anda akan tahu dengan tepat apa yang ada di bawah sana.

    Petua Sonar Deeper: Matikan ikon ikan pada Aplikasi Fish Deeper (menu sebelah kiri - Ikon ikan), kemudian ingat untuk berfikir secara menegak, bukan mendatar. Cari lengkungan tebal atau setengah lengkungan, dan jangan bimbang berapa panjang mereka. Tambahan, ingat bahawa kedalaman akan mempengaruhi panjang. Anda akan mendapat lengkungan yang lebih panjang dari ikan yang lebih dalam. Sekali lagi, fokus pada ketebalan garis daripada panjang lengkungan.

     

  • bottom structure

    Mencari struktur dan ciri

    Semasa menanda struktur, anda boleh mengawasi lengkungan ikan dan kawanan ikan mangsa. Ini dapat membantu anda memahami dengan lebih baik jenis ikan yang terdapat di sekitar kawasan ciri yang berbeza.

Blog kami

    Apa yang berlaku pada Sonar Deeper yang hilang tersebut?
    18 Mei 2021

    Apa yang berlaku pada Sonar Deeper yang hilang tersebut?

    Baca kisah penuh
    Meninjau kawasan dan mencari lubuk memancing dengan 4 langkah mudah
    18 Mei 2021

    Meninjau kawasan dan mencari lubuk memancing dengan 4 langkah mudah

    Baca kisah penuh
    7 Keperluan Peralatan Memancing Terbaik untuk Pemancing Kali Pertama
    18 Mei 2021

    7 Keperluan Peralatan Memancing Terbaik untuk Pemancing Kali Pertama

    Baca kisah penuh
    Gewang dan teknik terbaik untuk memancing ikan bass pada musim panas (BAHAGIAN I)
    18 Mei 2021

    Gewang dan teknik terbaik untuk memancing ikan bass pada musim panas (BAHAGIAN I)

    Baca kisah penuh
    10 mitos teratas mengenai sonar Deeper... dan apa kenyataannya
    18 Mei 2021

    10 mitos teratas mengenai sonar Deeper... dan apa kenyataannya

    Baca kisah penuh
Scroll to top