Memuat...

Cara Membaca Deeper CHIRP+: Memahami Paparan Aplikasi

supaya anda dapat menangkap lebih banyak, menangkap lebih cepat dan menangkap dengan lebih baik

Chirp +

Apa itu CHIRP dan Bagaimana Ia Berfungsi

CHIRP bermaksud "Compressed High Intensity Radar Pulse." Itu cara yang baik untuk mengatakan bahawa ia akan menunjukkan kepada anda ikan yang tidak dapat dilakukan oleh sonar standard. Bagaiman? Sonar standard menghantar satu frekuensi tunggal pada satu masa. Oleh kerana maklum balas daripada satu frekuensi terhad, kejelasan dan resolusi imej sonar juga akan terhad. CHIRP menghantar aliran frekuensi berterusan dari rendah ke tinggi, menafsirkan frekuensi ini secara individu semasa mereka kembali. Oleh kerana aliran berterusan ini memberikan CHIRP maklumat yang jauh lebih luas, sonar CHIRP mampu membuat imej dengan resolusi yang lebih jelas dan lebih tinggi.

Kejelasan yang tajam pada paparan CHIRP+ menjadikannya ideal untuk mengenal pasti ikan, mencari struktur, memahami konsistensi dasar dan yang paling penting, membezakan antara sasaran dan objek, jadi anda mempunyai kelebihan strategik ke atas spesies sasaran anda.

 

Mengenal pasti ikan

Chirp app

Seekor ikan akan muncul di skrin anda sebagai lengkungan atau garis lurus. Sekiranya ikan berenang melalui kon sonar anda, ia akan mengembalikan denyutan dari pinggir kon, tengah dan kemudian sisi yang lain. Isyarat kembali dari kedua-dua tepian kon telah bergerak sedikit jauh daripada isyarat kembali dari tengah. Lengkungan adalah ikan yang datang dan masuk ke dalam kon sonar anda dan garis lurus adalah ikan tepat di bawah sonar.

Perlu diingat semasa mengenal pasti ikan:

  • Lengkungan boleh berbeza saiz dan ia adalah hasil dari ikan yang bergerak (atau jika sonar anda bergerak di mereka).
  • Lengkungan penuh muncul sekiranya ikan bergerak melalui kon sonar penuh.
  • Setengah lengkungan atau garis tebal muncul jika ikan bergerak melalui sebahagian kon.
  • Sekiranya sonar anda dan ikan tidak bergerak, anda akan melihat garis lurus.

Menentukan Saiz Ikan

Kesalahan yang sering dilakukan pemancing ialah memikirkan bahawa lengkungan panjang bermaksud ikan besar. Lengkungan panjang hanya bermaksud bahawa ikan berada di kon sonar anda untuk jangka masa yang lebih lama.

Indvidual Fish

Ikan Individu

Petunjuk saiz ikan yang terbaik adalah lebar lengkungan ikan. Sekiranya lengkungan atau garis tebal dan warnanya kuat, maka ia bermaksud anda menanda ikan yang lebih besar.

School of Fish

Kawanan ikan

Bergantung pada jenis kawanan, mereka boleh muncul sebagai kelompok lengkungan kecil atau kelompok tebal dengan warna yang kuat.

Mencari Ciri

Mencari ciri seperti tumbuh-tumbuhan, lubang dan penurunan adalah penting untuk mencari spesies sasaran.

  • Tumbuhan
  • Lubang
  • Penurunan dan Tanjung
  • Vegetation

    Tumbuhan

    Sejumlah spesies, terutama pemangsa, menggunakannya sebagai titik penyergapan. Tumbuh-tumbuhan, rumpai dan timbunan kayu akan padat atau jarang, warnanya cerah dan jelas dari kontur dasar.

  • Depressions

    Lubang

    Sesuai untuk ikan air tawar, mereka suka meneliti kawasan ini untuk mencari makanan. Lubang kecil akan sangat halus pada kontur dasar, tetapi mudah dikenali.

  • Drop Offs and Points

    Penurunan dan Tanjung

    Satu lagi kegemaran untuk ikan pemangsa. Petua untuk mencari penurunan dan tanjung (kecondongan / kelandaian):

    • Tetapkan penggera kedalaman, terutama ketika menunda, untuk memberi tahu anda ketika anda memasuki julat kedalaman pilihan anda.
    • Imbas dengan pancaran pertengahan untuk mendapatkan bacaan yang paling jelas dan untuk memastikan anda melihat cerun atau bonggol yang akan membantu anda mengelakkan "zon mati" (lihat bagaimana sonar berfungsi).
    • Buat peta batimetrik dalam Mod Bot dan Mod GPS Luar Pesisir. Peta ini akan menunjukkan penurunan dan perubahan kedalaman, menjadikannya lebih mudah untuk mengenal pasti dan kembali ke titik panas.

Memahami Konsistensi Dasar

Mampu menentukan kekerasan dasar tasik dan konsistensinya adalah manfaat besar bagi pemancing. Paparan sonar anda akan menunjukkan betapa kerasnya objek/dasar dengan menggunakan warna dan kecerahan: Objek yang lebih terang di skrin, semakin kuat isyarat kembali dan oleh itu, semakin keras objeknya.

  • Warna Dasar
  • Ketebalan Dasar
  • Isyarat Kembali Dasar Kedua
  • Bottom Color

    Warna Dasar

    Dengan paparan Mod Siang, intensiti isyarat kembali sonar dari bahagian dasar yang keras akan ditunjukkan dengan warna oren dan bahagian dasar yang lembut akan berwarna ungu. Warna mod siang berkisar dari ungu (paling lembut) hingga merah hingga jingga hingga kuning (paling keras).

  • Bottom Thickness

    Ketebalan Dasar

    Ketebalan garis yang mewakili bahagian dasar adalah petunjuk kekerasan dasar, semakin tebal garis, semakin keras bahagian dasar. Tetapi, berhati-hati - sensitiviti sonar boleh mempengaruhi ketebalan garis. Sekiranya anda meningkatkan sensitiviti sonar hingga 100%, garis dasar mungkin kelihatan lebih tebal, jika anda menurunkannya menjadi 10%, ia mungkin kelihatan lebih tipis.

  • 2nd Bottom Return

    Isyarat Kembali Dasar Kedua

    Bahagian dasar yang keras dapat menghasilkan isyarat kembali yang sangat kuat, yang kadang-kadang melantun dari permukaan semula. Ini akan muncul sebagai pulangan sonar ke-2, berjalan selari di bawah garis yang menunjukkan bahagian dasar. Sekiranya anda melihat salah satu daripadanya, ini adalah petunjuk lain bahawa bahagian dasarnya keras.

Chirp+

Walaupun tidak semua objek mudah dikenali, anda selalu dapat memperoleh petunjuk dari bentuk dan kekuatan isyarat kembali sonar. Objek yang mengejutkan kadang-kadang dapat muncul, kegemaran kami adalah "UFO bawah air" yang sebenarnya merupakan tiang dari jambatan lama.

Scroll to top