Memuat...

Cara Membaca Pemerum Gema Deeper PRO/PRO+: Memahami Paparan Aplikasi

dan gunakan data tersebut untuk menangkap lebih banyak dan menangkap lebih besar

Baru mula menggunakan pemerum gema? Tahu asasnya tetapi ingin memanfaatkan sepenuhnya pencari ikan anda? Tidak pasti anda membaca paparan pemerum gema anda dengan betul? Jangan risau, kami sedia membantu. Tutorial ringkas ini akan mengajar anda bagaimana memahami paparan pemerum gema anda sehingga anda dapat membezakan yang mana ikan umpan, ikan trofi dan pohon tenggelam yang memberi kemungkinan untuk anda sangkut. Luangkan hanya 7 minit untuk mengikuti tutorial ini dan pada akhirnya anda dapat membaca paparan pemerum gema anda untuk:

    icon-1

    Mengenal pasti ikan

    icon-2

    Menilai saiz ikan

    icon-3

    Mengenal pasti pelbagai jenis struktur bawah air

    icon-4

    Dan menilai jenis dan kekerasan dasar

Bagaimana Sonar Berfungsi

how sonars work

Di blog ini, kami memfokuskan pada imej sebenar yang anda lihat di skrin anda, jadi kami tidak akan terlalu teknikal tentang bagaimana sonar berfungsi - tetapi halaman kami mengenai cara sonar berfungsi akan memberitahu anda semua yang perlu anda ketahui. Tetapi buat masa ini terdapat beberapa perkara teknikal yang perlu anda ingat. Pertama, pemerum gema mengimbas dalam kon. Mengapa perkara ini berlaku?

Saiz kawasan yang anda imbas akan dipengaruhi oleh sudut kon. Kon pancaran lebar mengimbas antara 40° - 60°, bermakna anda akan meliputi kawasan yang luas. Kon yang sempit akan mengimbas antara 10° - 20°. Oleh itu, pastikan anda mengetahui sama ada pemerum gema anda menggunakan kon lebar atau sempit ketika anda melihat data di skrin anda. Deeper PRO dan PRO+ mempunyai pancaran imbasan yang luas dan sempit (55° dan 15°), Deeper START mempunyai pancaran sederhana/lebar (40°). Satu perkara lain yang perlu diingat tentang cara sonar anda berfungsi ialah ia menghantar dan menerima data secara berterusan, yang bermaksud paparan anda akan terus menatal. Data pengimbasan semasa berada di sebelah kanan - semakin jauh kiri di skrin, semakin lama datanya.

Oleh itu, ingatlah 3 perkara ini semasa anda melihat paparan sonar anda: 1. Ketahui jika anda mengimbas dengan pancaran lebar atau sempit. 2. Skrin sentiasa menatal - ini tidak bermaksud sonar anda bergerak.

1. Mengenal pasti ikan

  • Ikon Ikan
  • Lengkungan Ikan
  • fish icons

    Ikon Ikan

    Ikon ikan adalah alat yang berguna ketika anda baru bermula dengan alat sonar: pemerum gema anda menafsirkan data sonar yang diterimanya dan cuba untuk mengetahui sama ada ikan atau tidak. Ia melakukannya berdasarkan faktor-faktor seperti saiz objek dan kekuatan isyarat kembali sonar. Dalam kes sonar Deeper, kami menggunakan algoritma lanjutan dalam Aplikasi Fish Deeper untuk menafsirkan data. Malangnya, unit yang paling maju pun tidak 100% tepat dalam menafsirkan dengan betul.

    Ikan berenang dengan kelajuan yang berbeza, dalam arah yang berbeza melalui kon sonar yang dihantar oleh pemerum gema anda. Ini bermaksud tidak ada satu bacaan seragam yang sentiasa diberikan. Lebih-lebih lagi, beberapa objek bawah air atau tumbuh-tumbuhan kadang-kadang memberikan bacaan yang serupa dengan ikan.

    Oleh itu, untuk ketepatan terbaik menggunakan pemerum gema anda, anda perlu belajar mentafsirkan data itu sendiri.

    Sudah tiba masanya untuk mengambil risiko dan mematikan ikon ikan - anda akan mendapat pembacaan yang lebih tepat mengenai lokasi ikan. Tambahan lagi ada bonus dapat belajar dan menyempurnakan kemahiran baru.

  • fish arches

    Lengkungan Ikan

    Dengan ikon ikan dimatikan, bagaimana anda mengenal pasti ikan di paparan sonar anda? Cari lengkungan.

    Ikan akan muncul di skrin anda sebagai lengkungan (sebab mengapa ia ditunjukkan sebagai lengkungan dijelaskan secara terperinci di sini). Tetapi penting untuk diingat bahawa lengkungan ini boleh berbeza saiz (panjang dan lebar), dan mungkin bukan lengkungan penuh - perhatikan juga lengkungan setengah. Tangkapan skrin di bawah memberikan beberapa contoh yang bagus dari lengkungan yang berbeza. Panjang dan lebarnya bervariasi, dan ada yang bukan lengkungan penuh, tetapi semuanya adalah ikan.

     

2. Mengukur saiz ikan

Sekarang anda telah melihat beberapa lengkungan ikan, sudah tiba masanya untuk memahami apa yang diberitahu oleh setiap lengkungan tentang berapa besar ikan itu. Oleh itu, mari kita bincangkan panjang, ketebalan, dan lengkungan separuh atau penuh.

  • Panjang Lengkungan Ikan
  • Lebar lengkung ikan
  • Lengkungan ikan separuh atau penuh
  • Mencari ikan mangsa di pemerum gema anda
  • Melihat ikan trofi di paparan pemerum gema anda
  • fish arch length

    Panjang Lengkungan Ikan

    Kesalahan pemancing yang paling biasa dilakukan ketika membaca pemerum gema mereka adalah berfikir bahawa lengkungan panjang bermaksud ikan besar. Ini tidak betul. Pada paparan sonar anda, anda harus menganggap panjang sebagai waktu. Sebagai contoh, bayangkan anda mengekalkan pemerum gema anda statik di dalam air (dengan kata lain anda tidak mengarau atau menundanya). Sekiranya terdapat ikan di bawahnya yang tidak bergerak, apa yang akan anda lihat di paparan pemerum gema anda? Anda akan melihat satu baris berterusan. Itu tidak bermaksud ada ikan paus biru yang terperangkap di kolam yang sedang anda pancing. Ini bermaksud ada ikan pegun di bawah pemerum gema anda, dan mungkin ikan itu sangat kecil.

    Sekarang mari kita bayangkan senario lain - sekali lagi sonar anda tidak bergerak, tetapi kali ini 2 ikan berenang melalui pancaran sonar anda, satu besar dan satu kecil. Ikan besar berenang dengan cepat melalui pancaran sonar, yang kecil berenang perlahan. Yang manakah akan menjadikan ikan lengkung lebih panjang di skrin anda? Jawapannya adalah yang kecil. Ini kerana objek yang bergerak perlahan akan meninggalkan tanda yang lebih panjang daripada objek yang bergerak pantas, apa pun saiznya.

    Lihat tangkapan skrin di bawah. Isyarat kembali ini adalah dari kawanan ikan mangsa. Perhatikan berapa panjang sesetengah lengkungan tersebut. Ini mungkin kerana sonar tidak bergerak atau bergerak dengan perlahan, atau kerana ikan hanya bergerak perlahan. Walau bagaimanapun, ini adalah gambaran yang baik untuk fakta bahawa lengkungan ikan panjang tidak semestinya bermaksud ia adalah ikan besar.

  • fish arch width

    Lebar lengkung ikan

    Jadi panjang bukanlah penunjuk saiz ikan yang sangat baik. Lebih baik melihat lebar lengkungan ikan yang ditunjukkan.
    Ingatlah ini semasa anda menafsirkan lengkungan ikan: berfikir secara menegak, bukan mendatar.

    Walaupun lengkungannya pendek, jika tebal maka itu bermaksud isyarat kembali itu datang dari ikan besar. Lihat semula tangkapan skrin ini. Dari 4 ikan yang ditunjukkan, yang mana satu yang terbesar?

    Jawapannya adalah ikan di sebelah kanan bawah. Semua lengkungan mempunyai panjang yang hampir sama (dan semuanya agak pendek). Tetapi ketebalan lengkung kanan bawah memberitahu bahawa ia adalah ikan terbesar. Ikan ini bukan raksasa, tetapi ia akan menjadi tangkapan yang baik.

  • full arches

    Lengkungan ikan separuh atau penuh

    Perkara terakhir yang perlu diingati ketika anda mencari lengkungan ikan adalah bahawa ia tidak perlu menjadi lengkungan penuh. Separuh lengkungan (seperti yang ditunjukkan dalam tangkapan skrin di atas) juga menunjukkan bahawa ada ikan. Dalam tutorial kami mengenai bagaimana sonar berfungsi, kami menerangkan secara terperinci mengapa kadang-kadang anda mendapat lengkungan penuh dan kadang-kadang anda mendapat setengah lengkungan. Jawapan ringkasnya ialah anda akan mendapat lengkungan penuh jika seekor ikan berenang melalui seluruh kon sonar anda, dan lengkungan setengah atau separa jika mereka hanya berenang melalui sebahagian daripadanya.
    Tetapi yang penting untuk diingati semasa membaca paparan anda ialah lengkungan setengah atau separa masih boleh menjadi ikan besar - kualiti lengkungan bukanlah petunjuk betapa besarnya ikan itu.
    Oleh itu, berjaga-jaga untuk lengkungan penuh dan separa, dan ingat bahawa ketebalan lengkungan adalah petunjuk terbaik untuk saiz ikan.

  • bait fish

    Mencari ikan mangsa di pemerum gema anda

    Ikan umpan akan muncul di paparan anda seperti tanda sempang, garis atau bahkan hanya titik, sehingga kadang-kadang mereka kelihatan serupa dengan tumbuh-tumbuhan. Terdapat 3 perbezaan utama:

    1. Ikan umpan biasanya akan terampai di dalam air, bukan di dasar;
    2. Pemerum gema anda akan menunjukkan ikan umpan dengan warna yang berbeza dengan tumbuh-tumbuhan (dalam kes paparan warna standard aplikasi Fish Deeper, mereka akan muncul dalam warna kuning dan bukan hijau).
    3. Ikan umpan selalunya berbentuk bola, yang kemudian akan ditunjukkan seperti awan atau kelompok, bukannya garis.

    Tangkapan skrin di bawah menunjukkan ikan umpan individu dan satu kawanan ikan umpan. Perhatikan perbezaan warna dari tumbuh-tumbuhan hijau di bahagian bawah.

  • trophy fish

    Melihat ikan trofi di paparan pemerum gema anda

    Oleh itu, mari kita simpulkan apa yang telah kita pelajari dengan mengingati 2 perkara utama:
    1. Berfikir menegak, bukan mendatar - lebar lengkungan ikan adalah petunjuk terbesar untuk saiz ikan.
    2. Lengkungan boleh menjadi separuh atau penuh - lengkungan setengah atau tidak lengkap tidak bermaksud ia adalah ikan yang lebih kecil. Sekali lagi, lebar adalah petunjuk terbaik anda.
    Pemerum gema anda tidak akan memberitahu anda spesies ikan, tetapi sekarang kerana anda tahu saiznya anda mempunyai peluang yang baik untuk meneka spesies berdasarkan tasik atau sungai yang anda memancing, dan kedalaman di mana anda mencari ikan.

    Oleh itu, apabila anda melihat lengkungan seperti yang terdapat di bawah di skrin anda, anda akan dapat menangkap ikan BESAR!

3. Mengenal pasti pelbagai jenis struktur bawah air

sonar scanning

Pemerum gema adalah alat yang sesuai untuk membaca kedalaman, melihat kontur dasar dan mencari ciri bawah air. Kadang kala maklumat ini akan lebih berharga bagi anda daripada sebenarnya menandakan ikan. Jadi mari kita lihat paparan pencari ikan anda untuk ciri-ciri bawah air.

Sebelum kita melakukan ini, ingatlah dua perkara:

  1. Sonar anda akan mengimbas secara berterusan, yang bermaksud paparan sonar anda terus menatal walaupun sonar tidak bergerak. Sekiranya pemerum gema anda tidak bergerak, bahagian dasar akan kelihatan rata tetapi ia mungkin tidak rata. Untuk mendapatkan gambaran yang tepat mengenai kontur dasar, pastikan anda melakukan tundaan atau mengarau pemerum gema anda dengan kelajuan yang perlahan dan stabil.
  2. Skala kedalaman di sebelah kanan skrin membolehkan anda mengenal pasti kedalaman setiap ciri yang anda jumpa. Bacaan kedalaman di atas kanan skrin menunjukkan anda kedalaman dasar di bawah pemerum gema anda sekarang - ingat bahawa ini tidak semestinya kedalaman yang sama dengan ciri-ciri yang baru sahaja anda imbas, terutamanya jika anda mengimbas 'drop off' atau tanjung di bawah air.

Penurunan dan bonggol

drop-off

Ini adalah ciri yang sangat berharga untuk menyasarkan pelbagai spesies, dan khabar baiknya, mereka mudah dijumpai dengan pemerum gema. Semasa anda melakukan tundaan atau mengarau peranti anda, anda akan melihat perubahan kontur kedalaman - jangan lupa untuk menggunakan pembaca kedalaman pada paparan anda (pada Aplikasi Fish Deeper, ia berada di sudut kanan atas skrin) supaya anda dapat mengesan bagaimana cepat kedalaman naik atau turun.

Penurunan dan bonggol akan mudah dilihat, seperti yang ditunjukkan di bawah.

Terdapat 3 petua yang dapat membantu meningkatkan ketepatan anda ketika mencari ciri berikut:

  1. Setelah anda mengenal pasti penurunan, beralih dari pengimbasan pancaran lebar ke sempit, dan kemudian imbas kembali kawasan itu. Ini akan memberi anda profil perubahan kontur yang lebih tepat, dan juga memastikan anda mengelakkan ‘zon mati’ dalam pengimbasan anda.
  2. Anda boleh menggunakan pemetaan batimetrik berbanding fungsi mengimbas. Dengan Deeper, anda boleh membuat peta batimetrik - ini adalah peta kontur bawah air berkod warna - dalam Mod Bot (3.0, PRO, PRO+ dan CHIRP+) dan Mod GPS Luar Pesisir (PRO+ dan CHIRP+). Peta ini juga akan menunjukkan kepada anda penurunan dan perubahan kedalaman, dan memudahkan untuk anda kembali semula ke tempat-tempat terbaik.
  3. Sekiranya anda memancing di kawasan yang luas, misalnya di atas kayak anda, tetapkan penggera kedalaman untuk memberi amaran kepada anda apabila anda memasuki julat kedalaman yang anda pilih. Dengan cara ini, anda dapat mendayung di atas air cetek tanpa perlu memeriksa sonar anda, kemudian perlahan dan mula memeriksa paparan anda apabila penggera berbunyi.

Timbunan kayu dan balak

brush piles

Ini juga merupakan ciri yang sangat popular untuk pelbagai spesies, terutama pemangsa yang akan menggunakannya sebagai titik penyergapan.

Warna pada paparan anda sangat penting di sini untuk mengenal pasti timbunan kayu dan balak. Kerana mereka akan menghantar frekuensi kembali sonar yang berbeza, pemerum gema anda akan menunjukkannya dengan warna yang berbeza dengan bahagian dasar (jika tidak, ia akan kelihatan seperti bonggol). Oleh itu, pastikan anda memilih palet warna yang akan menonjolkan perbezaan ini. Dalam Aplikasi Deeper, pilih mod warna Klasik (di mana timbunan kayu dan balak akan menunjukkan warna hijau, seperti tumbuh-tumbuhan) atau mod warna Siang (di mana mereka akan menunjukkan warna ungu).

  • Tumbuhan dan rumpai
  • Small hole
  • Tanjung
  • vegetation and weeds

    Tumbuhan dan rumpai

    Anda mungkin mahu mencari tumbuh-tumbuhan dan rumpai sebagai kawasan yang berpotensi untuk melontar gewang (contohnya, jika anda memancing gewang permukaan untuk ikan Bass pada musim panas), atau sebagai kawasan yang harus dielakkan (contohnya, jika anda memancing 'feeder' atau ingin mengelakkan sangkut).

    Sama seperti mencari timbunan kayu dan balak, warnanya akan banyak membantu anda. Rumpai dan tumbuh-tumbuhan juga akan menampilkan garis menegak, dan mungkin memberi pulangan yang lebih cantik pada paparan anda daripada kayu balak.

    Berikut adalah contoh penurunan dengan banyak liputan tumbuh-tumbuhan.

  • Depressions

    Small hole

    Untuk memancing ikan Kap terutamanya, lubang kecil akan menjadi ciri ideal untuk disasarkan. Selalunya lubang ini disebabkan oleh ikan itu sendiri. Melihatnya dengan pemerum gema anda mudah - lihat saja lekuk kecil berbentuk v di kontur dasar semasa anda mengarau atau menunda.

     

  • Points

    Tanjung

    Kawasan tanjung mempunyai kecerunan yang lebih beransur-ansur daripada penurunan, tetapi mengenalpastinya sama mudah (lihat tangkapan skrin di bawah). Pastikan anda mengekalkan kelajuan yang stabil ketika menunda atau mengarau sehingga anda mendapat bacaan yang tepat mengenai betapa curamnya lereng. Anda harus mengimbas dengan pancaran sonar yang sempit untuk mendapatkan bacaan yang paling jelas, dan untuk memastikan anda melihat cerun atau bonggol yang mana pengimbasan dengan pancaran yang lebih luas mungkin tidak dapat kesan (halaman kami mengenai cara kerja sonar menerangkan mengapa demikian).

     

4. Menggunakan pemerum gema anda untuk menilai jenis dan kekerasan dasar

Apa sahaja spesies yang anda buru, mengetahui kekerasan di dasar tasik dan konsistensinya adalah satu lagi pengetahuan penting semasa anda cuba memecahkan kod dan membuat ikan menggigit. Terdapat 3 faktor yang perlu dipertimbangkan ketika cuba mengetahui jika bahagian dasar yang dipaparkan pemerum gema anda keras atau lembut: warna dasar, ketebalan dasar, dan kehadiran isyarat kembali ke-2 atau tidak dari dasar.

  • Warna
  • Isyarat kembali ke-2
  • Ketebalan
  • day color mode

    Warna

    Keamatan isyarat kembali sonar dari bahagian dasar yang keras akan berbeza dengan keamatan dari bahagian dasar yang keras. Sonar anda menggunakan warna untuk menunjukkan perbezaan ini. Dalam palet warna standard paparan Deeper, warnanya bervariasi dari coklat kusam (paling lembut) hingga jingga pekat (paling keras). Dalam palet warna mod siang (lihat tangkapan skrin), perbezaannya lebih mudah dilihat, dengan warna mulai dari ungu (paling lembut) hingga merah hingga jingga hingga kuning (paling keras).

  • second sonar return

    Isyarat kembali ke-2

    Sama seperti kereta yang kami tunjukkan sebelum ini, bahagian dasar yang keras akan mengembalikan isyarat kembali yang sangat kuat yang kadang-kadang melantun semula dari permukaan. Ini akan dipaparkan di skrin anda sebagai isyarat kembali sonar ke-2 yang berjalan selari di bawah garis yang menunjukkan bahagian dasar. Sekiranya anda melihat salah satu daripadanya, ini adalah petunjuk lain bahawa bahagian dasar keras.

  • hard bottom

    Ketebalan

    Ketebalan garis yang mewakili bahagian dasar juga merupakan petunjuk untuk kekerasan dasar. Di sini peraturannya mudah - semakin tebal garis, semakin keras bahagian dasarnya. Tetapi, berhati-hati - sensitiviti sonar boleh mempengaruh ketebalan garis. Paparan Deeper mempunyai sensitiviti yang boleh dilaraskan. Oleh itu, jika anda menaikkan sensitiviti hingga 100%, garis dasar mungkin kelihatan lebih tebal, jika anda menurunkannya menjadi 10%, ia mungkin kelihatan lebih tipis. Oleh itu, berlatih menyesuaikan sensitiviti dan biasakan menilai berapa ketebalan dasar yang berbeza berdasarkan ini.

Ketahui lebih banyak, tangkap lebih banyak

Pemerum gema adalah alat yang sangat berharga, dan semakin banyak anda belajar bagaimana membacanya, semakin berjaya trip memancing anda. Bahagian penting dalam pembelajaran sebagai pemancing adalah pergi dari percubaan dan kesilapan ke pendekatan yang lebih berasaskan pengetahuan. Mungkin anda kerap menangkap di tempat tertentu dengan persembahan tertentu - tetapi adakah anda tahu mengapa? Pemerum gema akan membantu anda memahami bukan hanya kegagalan anda, tetapi juga kejayaan anda. Dan setelah anda mengetahui perkara ini, anda dapat mencipta kejayaan ini dengan lebih mudah.

Scroll to top