Memuat...

Penyediaan Sonar Pintar Deeper

dan gunakan data tersebut untuk menangkap lebih banyak dan menangkap lebih besar

Deeper Sonar settings

Lihatlah sonar pintar anda sebagai alat yang serbaguna, peranti yang perlu diselaraskan mengikut keadaan. Kecuali anda memiliki unit yang berasal dari kilang dengan tetapan yang telah diprogramkan (Deeper START), anda akan dapat menyesuaikan sonar anda dengan tepat mengikuti keperluan memancing anda. Berikut adalah beberapa penyesuaian biasa:

Mod Memancing/Mengimbas

Cara bacaan sonar anda ditunjukkan di skrin akan berbeza-beza bergantung pada pilihan paparan dan mod sonar yang anda pilih. Untuk menukar mod sonar, pergi ke Tetapan di bar menu atas dan cari bahagian mod Sonar. Setiap mod dijelaskan secara terperinci di bawah.

Untuk memancing dengan bot atau kayak gunakan Mod Bot

Boat Mode

Dalam mod ini, Aplikasi Fish Deeper terus menyambung ke GPS di telefon pintar atau tablet anda untuk membuat peta batimetrik masa nyata. Anda akan melihat kembali sonar di sebelah kanan skrin dan peta di sebelah kiri (Tetapan> Mod Sonar> Mod Bot).

 

Untuk memancing di pesisir pengguna PRO+ / CHIRP+ harus memilih Mod GPS Darat

Onshore Mode

Mod GPS Darat beroperasi dengan cara yang sama seperti Mod Bot, tetapi bukannya menggunakan GPS telefon pintar anda, Mod GPS Darat menggunakan penerima GPS dalaman yang dipasang di Deeper PRO+ / CHIRP+. Anda akan melihat paparan isyarat kembali sonar di sebelah kanan skrin dan peta di sebelah kiri.

Untuk memancing di pesisir dengan PRO gunakan Mod Standard

Standard Mode

Isyarat kembali sonar akan menjadi skrin penuh. Peta batimetrik tidak akan dibuat semasa memancing di pesisir dengan model PRO.

Untuk memancing ais gunakan Mod Memancing Ais

Ice Fishing Mode

Ia mempunyai paparan pengelip memancing tradisional di sebelah kiri dan pengelip menegak dipaparkan di sebelah kanan. Ini membolehkan anda mengesan pergerakan umpan tiruan atau umpan terkecil dalam masa nyata. Dalam mod memancing ais, Aplikasi Fish Deeper akan merakam dan menyimpan semua lubang ais yang anda memancing terus ke peta yang dapat dikembangkan di sebelah kiri skrin.

Boat Mode
Onshore Mode
Standard Mode
Ice Fishing Mode

Pelarasan Skrin dan Penggera

Melaraskan skrin dan penggera anda akan membantu anda menyediakan sonar Deeper untuk memancing dengan lebih berkesan.

  • Mod Warna Skrin
  • Vertical Flasher
  • Memancing Malam
  • Kedalaman Ikan
  • Screen Color Mode

    Mod Warna Skrin

    Mod Warna Skrin membolehkan anda memilih palet warna yang paling sesuai untuk melihat data sonar anda berdasarkan persekitaran, keadaan dan waktu hari anda memancing. Di samping palet warna Klasik, terdapat dua pilihan lain - Siang dan Malam - yang boleh digunakan untuk melihat bacaan sonar anda dengan baik dalam keadaan cerah (mod siang) atau keadaan cahaya rendah (mod malam).

  • Vertical Flasher

    Vertical Flasher

    Vertical Flasher membolehkan anda melihat keamatan isyarat kembali sonar yang diterima oleh Deeper anda. Ia berguna apabila anda ingin melihat apa yang berlaku tepat di bawah sonar anda tanpa perlu meneka di mana di dalam kon sonar ikan anda berada.

  • Night Fishing

    Memancing Malam

    Ciri Memancing Malam harus dihidupkan ketika memancing pada waktu malam atau dalam kondisi cahaya rendah. Untuk menggunakannya, pertama sekali anda perlu mengganti penutup standard dengan penutup Deeper Night Fishing Cover. Mod Memancing Malam mengaktifkan lampu berkelip yang hanya dapat dilihat melalui penutup lut cahaya.

     

  • Fish Depth

    Kedalaman Ikan

    Ciri tag Kedalaman Ikan membolehkan atau mematikan bacaan kedalaman yang dipaparkan di sebelah ikon ikan. Anda boleh memilih jarak dari permukaan atau jarak dari bawah. Dengan maklumat ini, anda dapat memastikan gewang anda berada di tempat yang tepat untuk menangkap ikan itu.

Sudut Pancaran/Frekuensi

Untuk memahami pancaran dengan lebih baik, bayangkan pancaran sempit vs lebar sebagai lampu suluh vs lampu limpah. Seperti pancaran lampu suluh, kon transduser sempit menembak tepat di bawah sonar. Tetapi, seperti lampu limpah, kon yang lebih luas akan menemui lebih banyak ikan di kawasan tepinya.

  • Sudut Pancaran
  • Diameter Kon
  • Correct angle

    Sudut Pancaran

    Memilih sudut pancaran yang betul akan memberi kesan yang besar terhadap prestasi sonar anda. Deeper PRO dan PRO+ mempunyai 2 sudut frekuensi / pengimbasan: Sempit 290 kHz (15º) dan Lebar 90 kHz (55º). Deeper CHIRP+ mempunyai 3 sudut frekuensi / pengimbasan: Sempit 675 KHz (7º), Pertengahan 290 kHz (16º), Lebar 100 kHz (47º).

    Untuk pengguna PRO/PRO+: Mulakan dengan sudut lebar untuk mengimbas kawasan yang lebih besar dengan lebih pantas. Tukar ke pancaran sempit untuk memeriksa kawasan dengan lebih terperinci. Pancaran sempit adalah yang terbaik untuk perairan cetek <1.5m, tempat dengan banyak tumbuh-tumbuhan, mengimbas di atas sekumpulan ikan, pada kedalaman lebih dari 20m dan kawasan curam (untuk mengelakkan zon buta yang lebih besar).

    Untuk pengguna Deeper CHIRP+: Gunakan pancaran lebar untuk mencari tempat memancing yang baik dan mengimbas kawasan dengan lebih cepat. Tukar ke pancaran pertengahan CHIRP+, yang mempunyai frekuensi yang sama dengan sempit di PRO / PRO+ dan dapat digunakan dengan cara yang sama. Tambahan, Deeper CHIRP+ mempunyai pancaran yang sangat sempit, sudut imbasan 7º, yang dapat menunjukkan jumlah perincian yang besar. Pancaran sempit sangat sesuai untuk memancing ais dan perairan yang sangat cetek> 15cm. Pancaran sempit sangat sensitif terhadap semua faktor luaran: angin dan ombak, tundaan, karauan, dll. Ia mempunyai prestasi terbaik di air tenang atau ketika dipasang pada bot menggunakan pelekap lengan lentur Deeper Flex Arm.

    PETUA: Sekiranya anda melihat terlalu banyak kekacauan dan mengurangkan sensitiviti tidak membantu, ubah sudut menjadi lebih lebar.

     

  • Cone Diameter

    Diameter Kon

    Diameter kon bergantung pada sudut kon dan kedalaman memancing. Sebagai contoh, jika anda memancing dalam kedalaman 10m, diameter kon dengan pancaran sempit PRO / PRO+ akan menjadi 2.5m dan untuk CHIRP+, ia akan menjadi 1.2m. Semakin kecil diameternya, semakin baik anda dapat menentukan di mana ikan itu berada. Anda boleh mengira diameter kon dengan menggunakan formula ini: Diameter Kon Sonar = 2kedalamanTan (sudut kon / 2). Contoh: Diameter pancaran sudut sempit CHIRP+ pada kedalaman 10m. Kedalaman = 10m; Sudut Kon = 7º, 1.22 = 2 * 10Tan (7/2)

Sensitiviti

Deeper Sonar settings

Sensitiviti adalah seperti kawalan bunyi pada alat pendengaran, ia adalah kemampuan sonar untuk menerima gema. Pemancing pemula sering menetapkan sensitiviti sonar mereka terlalu rendah. Mereka suka skrin bersih dan bagus. Pemancing pro menetapkan sensitiviti tinggi - maksimum 70% hingga 90%. Mereka bertolak ansur dengan lebih banyak kekacauan. Itulah sebabnya mereka melihat lebih banyak ikan. Strategi terbaik adalah menetapkan kepekaan hingga 100%, kemudian kurangkan sehingga anda berpuas hati dengan penampilan skrin anda.

Sekiranya kekacauan kekal sehingga ke kawasan dalam, kurangkan sensitiviti sehingga kekacauan berkurang, namun ikan tetap ada. Sekiranya ini tidak berjaya, ubah ke pancaran lebar frekuensi yang lebih rendah. Tidak kira di mana anda menetapkan sensitiviti, sonar anda mengeluarkan jumlah kuasa yang sama. Sensitiviti hanya mengawal berapa banyak sonar menguatkan setiap isyarat kembali.

Ini mungkin kelihatan seperti kerja yang banyak, tetapi tidak. Sebilangan besar tetapan ini hanya perlu dilaraskan sebelum memancing. Yang lain, hanya apabila awan gelap muncul, atau ketika kita mengubah kaedah memancing kita. Memang, anda berada di atas air untuk memancing, bukan bermain-main dengan alatan. Ingat, anda boleh berlatih di hadapan rumah dalam mod Simulasi. Sekiranya anda meluangkan masa untuk menguasai ciri sonar anda, anda akan memancing dengan lebih berkesan. Selamat memancing!

Scroll to top